Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico
Je bevindt je in: Huis voor de Sport Groningen

Dit is wat je moet weten over functioneringsgesprekken met een trainer

Vergeet je de functioneringsgesprekken ook wel eens? Misschien weet je niet goed hoe je een functioneringsgesprek moet aanpakken? Wat te doen bij disfunctioneren? Er zijn genoeg redenen te noemen waarom functioneringsgesprekken vaak overgeslagen worden. Want als er iets is, dan kan de trainer dat ook wel gewoon zeggen toch? En wat is het verschil tussen een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek?

Win-winsituatie
Het is belangrijk om wel 1 tot 2 keer per seizoen een formeel gesprek over het functioneren van de trainer in te plannen. Het bestuur is namelijk de werkgever van een professionele trainer. Het doel van het gesprek is het verbeteren van het functioneren van de trainer. De verwachtingen die de vereniging en de trainer van elkaar hebben worden besproken. Een functioneringsgesprek dat goed verloopt is een win-winsituatie voor beide partijen. De trainer kan zijn ei kwijt en als sportbestuurder heb je de mogelijkheid om hem aan te horen en eventueel om hem bij te sturen.

Wat is een goed functioneringsgesprek?
Een functioneringsgesprek wordt 1 tot 2 keer per seizoen gehouden. Om een functioneringsgesprek goed te laten verlopen is het belangrijk dat de gesprekspartners op gelijk niveau met elkaar spreken. Daarnaast helpt een duidelijke structuur voor het gesprek ook. En uiteraard de functieomschrijving als uitgangspunt. Arbeidsloket kan voorzien in een leidraad voor een goed functioneringsgesprek. De volgende punten komen aan de orde:

  • De kwaliteiten en ontwikkelpunten van de trainer;
  • Terugkoppeling van de trainer op het verenigingsbeleid en de aansturing door het bestuur;
  • Eventuele knelpunten in de samenwerking tussen bestuur, sporters en ouders;
  • De vraag of de trainer nog voldoening uit zijn werk haalt en zo niet, wat jullie samen kunnen doen om de werkzaamheden uitdagender te maken;
  • De doorgroeimogelijkheden en toekomstwensen van de trainer en welke kennis of vaardigheden die hij nodig heeft om dat te bereiken;
  • Eventuele opleidingswensen vanuit de vereniging of de trainer.

Om jou een handje te helpen, hebben we een leidraad gemaakt voor het houden van functioneringsgesprekken. Die kun je hieronder downloaden.

Download PDF

Wat is een goed beoordelingsgesprek?
Een functioneringsgesprek is geen beoordelingsgesprek. Een functioneringsgesprek gaat vooral over hoe het gaat. Een beoordelingsgesprek is er om de trainer te beoordelen op zijn werkprestaties. Als bestuur heb je het functioneren van de trainer over een bepaalde periode geanalyseerd en beoordeeld. Tijdens een beoordelingsgesprek wordt die beoordeling met de trainer gedeeld. Het is belangrijk dat het bestuur zich hier goed op voorbereidt en het oordeel ook goed kan onderbouwen met concrete voorbeelden. Vind je als bestuur bijvoorbeeld dat de trainer niet goed luistert naar sporters? Wijs de trainer dan op een concrete situatie. Vervolgens is het goed om aan te geven wat wel van de trainer wordt verwacht, zodat hij zich hierin kan verbeteren. Een beoordelingsgesprek heeft vaak ook een gevolg. Bij goed presteren kan dit een loonsverhoging of contractverlenging zijn. Slecht of minder goed presteren kan een waarschuwing of beëindiging van het dienstverband tot gevolg hebben.

Opbouw van dossier bij disfunctioneren
Het is verstandig om altijd na afloop van het gesprek de gemaakte afspraken kort en bondig vast te leggen. Op deze manier weten zowel het bestuur als de trainer welke acties er genomen moeten worden en wanneer. Daarnaast kan dit van belang zijn voor de opbouw van een dossier, zoals dat heet, in geval van disfunctioneren. Wil je een trainer ontslaan vanwege disfunctioneren, dan moet je kunnen laten zien dat je als bestuur de trainer herhaaldelijk op hebt gewezen en dat je een verbetertraject met de trainer bent ingegaan.