Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico
Je bevindt je in: Onderwijs

Bslim en #BASE Buurtsportcoaches in coronatijd

Vanaf de start van de coronaperiode en in de week dat de eerste maatregelen afgekondigd werden, hebben ook de Bslim en #BASE buurtsportcoaches in de stad Groningen, net als sportverenigingen, helaas hun activiteiten moeten staken. Maar niet voor lang! Al snel werden allerlei challenges bedacht die als filmpjes werden gedeeld via social media. Buurtsportcoach Dennis Verver vertelt:

Challenges
“Natuurlijk zijn we vrij snel samen met onze collega’s (vakdocenten in het basisonderwijs) gestart met het verzinnen, opnemen en delen van verschillende challenges. Docenten deelden dit via hun digitale platformen en wij deelden het via facebook. Deze challenges waren met name gericht op kinderen in het basisonderwijs. Een belangrijke component in ons taakgebied is daarnaast het activeren van jongeren in de leeftijd van 13 t/m 16 jaar. We merkten dat die groep enigszins ondersneeuwde. Het werd dus tijd om iets te bedenken om deze jeugd in beweging te krijgen”.

Where the #BASE @
Onder de naam #BASE (Bslim After School Experience) wordt er veel en vaak gecommuniceerd met de doelgroep 13 t/m 16 jaar via Instagram, omdat zij veel gebruik maken van dat platform. Het is ook bekend dat ze veel waarde hechten aan persoonlijk contact en een persoonlijke relatie met de #BASE Buurtsportcoaches.
Dennis vervolgt: “We wilden weer in contact komen met de doelgroep 13 t/m 16 jaar.
We hebben toen het concept “Where the #BASE @” bedacht en uitgerold. Het principe is dat we op een vast moment (dinsdag en woensdag om 16:00 uur) live gaan op Instagram met twee Buurtsportcoaches. We doen dit op een plek in of nabij het centrum van Groningen, waarbij we in eerste instantie nog weinig weggeven over de plek waar we zijn. Vervolgens geven we steeds meer prijs over onze locatie. Dit doen we via hints over wat we om ons heen zien, maar ook door steeds meer te laten zien van de omgeving. We wilden hiermee bereiken dat jongeren hun huis uit gaan en in beweging komen. Voorwaarde is wel dat ze met een niet-gemotoriseerd voertuig komen, dus lopend, of met de fiets, step of skates. De twee jongeren die als eerste bij ons zijn krijgen een waardebon van €5,- van de Decathlon in Groningen”.

Livestream populair
De livestream bleek populair, waarbij er sprake was van veel interactie. Er werd veelvuldig gechat en gezwaaid naar de volgers. Daarnaast werd er flink gestreden om als eerste de Buursportcoaches te vinden.
Dennis: “Er staan soms wel vijf of zes jongeren binnen een paar seconden van elkaar voor onze neus. We zien dit als een zeer succesvol concept dat we nog wat meer willen door ontwikkelen. Bijvoorbeeld door onszelf te verdelen over meerdere plekken, zodat de jongeren van plek naar plek moeten en pas op het laatst hun ”beloning” krijgen”.

Gevarieerd aanbod
Maar er is in deze periode meer te doen voor de doelgroep 13 t/m 16 jaar. Elke maandag en donderdag is er om 16:00 uur live een 20 minute Work Out. Dennis: “Omdat we niet een specifieke sportvereniging zijn, maar juist breed georiënteerd zijn, brengen we ook zo veel mogelijk variatie aan in het aanbod van de 20 minute Work Out. Van fitness tot yoga en van buikspierkwartiertje tot kickboksen en zelfs ook een mini voetbaltraining.
Op vrijdag delen we altijd een originele en uitdagende weekendchallenge. Voor de hand liggende challenges zijn er al genoeg, dus denk hierbij meer aan: rijdend op de fiets een bal in de basket gooien, rondom een tafel klimmen zonder de grond aan te raken en in handstand een t-shirt aantrekken”.

Blijven vernieuwen
Op dit moment brainstormen de Bslim en #BASE Buurtsportcoaches over vernieuwingen in het aanbod via Instagram. Gedacht wordt aan het aanbieden van een fysieke challenge, live op een locatie die dan kort van te voren wordt aangekondigd. De jongere die hierbij binnen het uur de beste prestatie neerzet, verdient dan weer een tegoedbon van de Decathlon. Dennis: “Mogelijk willen we ook op zoek naar de jongeren in plaats van dat zij op zoek gaan naar ons en houden dan een klein interview over hoe zij deze periode doorkomen. Daarnaast zijn er plannen voor een #BASE Healthy start of the week, waarin we laten zien hoe je eenvoudig een gezond ontbijtje of een lekkere smoothie maakt. We blijven als team ons best doen om, naast basisschoolleerlingen, ook de jeugd van 13 t/m 16 jaar te activeren”.

Dennis Verver

Buurtsportcoach Bslim en #BASE