Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico
Je bevindt je in: Onderwijs

Ommeriek en Huis voor de Sport Groningen zorgen samen voor meer dynamiek op school

Ommeriek en Huis voor de Sport Groningen (HvdSG) werken inmiddels al een dikke tien jaar samen. Niet alleen worden zo’n tweederde van de gymlessen op de scholen van Ommeriek door vakleerkrachten van HvdSG verzorgd. Ook speelt HvdSG een belangrijke rol in het stimuleren van een gezonde en actieve schooltijd. De Dynamische Schooldag is daar een onderdeel van. Bas Veldman (themacoördinator actief en gezond van HvdSG), Arjen van Zanten (vakleerkracht HvdSG en regiocoördinator beweegteam Eemsdelta) en Mirjam Berghuis (coördinator bewegingsonderwijs Ommeriek) vertellen erover.

“We willen heel graag dat leerlingen op alle scholen van Ommeriek niet langer dan een half uur achter elkaar stilzitten. Ons doel is dat kinderen zestig minuten per schooldag bewegen. Dat redden we natuurlijk niet met alleen bewegingsonderwijs. Binnen Ommeriek krijgen de groepen 1 tot en met 8 twee keer per week driekwartier bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. We zijn er trots op dat ook de groepen 1 en 2 al gym krijgen van vakleerkrachten. Dat gebeurt namelijk lang niet op alle scholen. De kinderen leren daardoor al op hele jonge leeftijd goed bewegen. Maar we willen meer. De Dynamische Schooldag gaat vooral over korte beweeginterventies gedurende de dag, die zijn opgenomen in de dagplanning van de leerkrachten. Daarvoor hoeven de leerlingen echt niet ieder half uur naar buiten. Je zorgt ook al voor meer dynamiek binnen een schooldag door kinderen afwisselend zittend en staand te laten werken, door tussendoor energizers aan te bieden of kinderen korte motorische oefeningen te laten doen tijdens het leren. We weten dat kinderen beter presteren als ze lekker in hun vel zitten. Meer bewegen tijdens een schooldag draagt daar zeker aan bij. Ook weten we dat leerlingen een betere focus hebben op hun nieuwe taak als ze tussendoor even hebben bewogen. Bovendien werken kinderen tijdens een Dynamische Schooldag aan een goede bewegingsbasis voor later: hoe meer ze bewegen, hoe vaardiger ze erin worden. Meer dynamiek op een schooldag zorgt dus voor betere leer- en beweegprestaties."


De Sportcoach + van Huis voor de Sport Groningen

Ommeriek en HvdSG geven samen invulling aan het neerzetten van de Dynamische Schooldag op de verschillende scholen. Verschillende coaches van HvdSG (de sportcoach +) begeleiden de scholen door bijvoorbeeld het geven van BIOS-lessen (Bewegen in de Openbare Schoolruimte) en het ondersteunen bij of uitvoeren van activiteiten (zoals de Motor Learning Labs) die horen bij de Dynamische Schooldag


Schoolteams intrinsiek motiveren

“Vanuit Ommeriek proberen we schoolteams intrinsiek te motiveren om met de Dynamische Schooldag aan de slag te gaan. We willen graag dat leerkrachten en leerlingen samen de meerwaarde ervan zien. Concreet helpen we de scholen door een kopteam te vormen met de directeur, een vakleerkracht bewegingsonderwijs en de bouwcoördinatoren. Gezamenlijk bepaalt dit team een visie op en een plan van aanpak voor de Dynamische Schooldag. Ook de Hanze is hierbij betrokken.”

Vanaf volgend schooljaar gaan zeven scholen met een Dynamische Schooldag aan de slag. De bedoeling is dat dit de komende jaren op steeds meer scholen uitgerold gaat worden.

Klik hier voor het volledige magazine van Ommeriek met als thema De Dynamische Schooldag